Corky style

En mening kan rädda liv!

Kategori: Allmänt, debatt, krönika, må bra, psykisk ohälsa, psykiskt mående, åsikter

Jag blir trött på när jag träffar folk som har en förutfattad mening om mig för att jag har en eller flera diagnoser. Det kan vara att man tror att folk med min diagnos inte är som vanliga människor. Jag gör alla de vardagliga sakerna som alla andra gör. Det kan krävas lite mer tid för mig att göra någon rutin för det kan vara ett av mina problem områden. Jag kan tex behöva lite mer stöd för att jag ska städa lägenheten. Jag har också samma känslor som en vanlig människa har men jag kanske visar mer eller mindre på ytan, hur jag mår. Det värsta är att komma till en person som har attityden att det är bara att rycka upp sig. Tänk nästa gång om det är någon som säger att den mår dåligt psyiskt att det bästa du kan göra är att visa att du finns här om den vill prata. Det kan rädda liv! För dig kanske det känns som en jätteliten sak men för den som mår dåligt kan det vara skillnad mellan liv och död. Att bara lyssna kan vara värt jätte mycket för den som mår dåligt, för då kan den känna sig sedd och hörd. Ett enda ord kan rädda liv och har du en vän som mår dåligt psykiskt så prata med den att den kan få vård. Man ska inte gå runt och må dåligt när det finns hjälp att få. Jag själv hade inte överlevt om jag inte hade fått den vården jag fick och att jag fick komma till ett behandlingshem. Det räddade mitt liv!

KOMMENTARER:

  • Evanessè säger:
    2016-10-07 | 18:44:08
    Bloggadress: http://egosidan.blogg.se/

    Ja, en mening eller bara ett leénde kan göra mycket!

Kommentera inlägget här:

Medlem i Better Bloggers